Skip links

Yes, you can! 5 misverstanden over meditatie doorgeprikt

Meditatie: je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen. Toch hoor ik veel mensen zeggen: ‘Het werkt vast heel goed, maar het is niks voor mij’. Dat is jammer, en onnodig! Want iedereen kan overal mediteren. Daarom prik ik vandaag de 5 grootste misverstanden over meditatie met jullie door in deze ode aan meditatie:

1. Ik kan niet mediteren, want mijn hoofd is te druk

Dat is hetzelfde als zeggen ‘ik kan niet sparen, want ik geef teveel geld uit’. Juist omdat je hoofd zo druk is, is meditatie iets voor jou. Je hoeft niet in staat te zijn om je hoofd leeg te toveren. Je oefent gewoon stapje voor stapje om je gedachten te herkennen en er wat afstand van te nemen. Dat is alles.

En een meditatie kan niet mislukken. Stel, je mediteert 10 minuten en je zit de hele tijd vast in een web van gedachten, dan is dat wat het is. En dan heb je toch maar weer mooi 10 minuten geoefend. Daarbij zal je merken dat hoe vaker je het doet, hoe meer rust er komt. Echt! Ook bij jou.

2. Ik kan niet mediteren, want ik heb geen tijd

Natuurlijk is het meestal zo dat hoe langer je iets traint, hoe meer effect het heeft. Maar je hoeft echt geen uur op je kussentje te zitten (trouwens, je hebt helemaal geen kussentje nodig – daarover later meer). Een meditatie van 5 minuten is ook een meditatie. En 5 minuten kun je altijd vrijmaken. Na het opstaan, net voor het slapengaan, of in de middagpauze. Een vast moment op de dag werkt het beste.

En als ook dat niet lukt, dan mediteer je op de wc. Of op de fiets. Wel met je ogen open, in dat geval 😉 Observeer je gedachten, observeer je gevoelens en wat er via je zintuigen binnenkomt. Duw niks weg, hou niets vast. Blijf aanwezig.

Mediteren kan overal

3. Ik kan niet mediteren, want ik kan niet in lotushouding / kleermakerszit

Zeg ‘yoga’ en ‘meditatie’ en veel mensen zien een plaatje voor zich van iemand die met kaarsrechte rug op een kussentje zit, de benen op een onmogelijke manier over elkaar heen gevouwen, en die ondertussen ook nog enorm zen aan het glimlachen is. En niet iedereen ziet dat zitten. Begrijpelijk.

Sterker nog, voor veel mensen is de lotushouding geen ticket naar verlichting, maar naar serieuze knieklachten. Gewoon niet doen dus. De houding moet jou ondersteunen in je meditatie, niet je erin hinderen. Kies daarom voor kleermakerszit, een hoger kussen, of… een stoel! Mag dat?! Ja, dat mag 😉

4. Ik kan niet mediteren, want als ik eenmaal zit, vergeet ik wat ik aan het doen was

Vooral als het nieuw is voor je, kan het lastig zijn om op eigen houtje te gaan mediteren. Gelukkig bestaan er geleide meditaties, waarin je instructies krijgt en die je helpen om je aandacht erbij te houden. Ze zijn er in allerlei soorten en maten, ook online via apps als InsightTimer, Headspace en dergelijke. You are not alone!

5. Ik kan niet mediteren, want ik vind het te confronterend

Misschien is dit voor veel mensen wel de eigenlijke reden achter alle argumenten hierboven… Het is geen pretje om te merken dat je als het ware verslaafd bent aan het denken. Dat die gedachtes de hele dag, al je wakkere uren (en soms ook ’s nachts!), maar doorgaan en doorgaan. En dat je daar zo weinig grip op hebt. Dat je eigenlijk ‘gedacht wordt’ in plaats van dat het denken een actieve beslissing is van jou.

Als je start met mediteren, is dat de realiteit die je onder ogen moet zien. Maar weet je, dit is normaal. Jij bent normaal. Dit heeft bijna iedereen. En het goede nieuws kun je waarschijnlijk al wel raden…. Meditatie helpt je om boven jouw gedachten uit te stijgen. Om de regie te hebben. Zodat het fijn is om met jezelf in stilte te zitten, zodat je niet telkens op zoek hoeft naar afleiding. In het begin zijn het af en toe korte momenten van stilte. En langzamerhand komen ze vaker, en worden ze langer. En dat is wat ik je gun!

Waar wacht je nog op?

Is het nu gaan kriebelen? Doe het dan gewoon. Yes, you can! Timer op je telefoon, vijf minuten zitten, en klaar. En morgen weer. Geef jezelf na elke keer een schouderklopje, ongeacht het resultaat.

Meditatiehulplijn

En heb je liever wat gezelschap? Via de gratis app InsightTimer vind je een aantal begeleide meditaties van mij (en heel veel andere docenten en stijlen), via mijn website vind je er nog meer. Houd mijn site en socials ook in de gaten voor nieuwe (online) lessen yoga en meditatie, privé of in een kleine groep. Kom je er toch niet helemaal uit met mediteren, stuur me dan gerust een berichtje.

Veel rust, inzicht, lol en doorzettingsvermogen gewenst!

Leave a comment