Skip links

hatha yoga

hatha yoga

Hatha yoga is het perfecte medicijn tegen stress, piekeren, slaapproblemen en uiteenlopende lichamelijke klachten (bijv. rug, schouders, nek). Inmiddels is er ook veel wetenschappelijk onderzoek naar hatha yoga gedaan en dat bevestigt wat yoga-beoefenaars al lang weten: yoga heeft heel veel gezondheidsvoordelen en werkt zowel op het lichamelijke en geestelijke vlak. Vooral in onze drukke, jachtige maatschappij, waarin het hoofd vaak veel actiever is dan het lichaam, is het eigenlijk onmisbaar. Dus gun het jezelf!

oorsprong

Hatha yoga is de vorm van yoga die wij in het westen van de wereld het beste kennen. Deze vorm ontstond toen Indiase yogameesters vanaf het eind van de 19e eeuw de yoga introduceerden in Amerika en later in Europa. Hatha yoga is gericht op het doen van lichamelijke oefeningen met als doel om lichaam maar ook vooral de geest te ontwikkelen. Yoga is daarmee veel meer dan lichaamsbeweging alleen. Je denken wordt helderder en rustiger, je wordt minder geleefd door je emoties en je kunt meer genieten. Als je regelmatig oefent, zul je merken dat je leven als geheel er van opknapt. Dus wees gewaarschuwd 🙂

mindful hatha yoga

Mijn stijl in hatha yoga noem ik ‘Mindful yoga’. Een rode draad in de lessen is namelijk het trainen van je aandacht, want een bewust leven is een gelukkig leven. Dit doen we door meditatie, bewust bewegen en bewust ademen. En bewust ontspannen natuurlijk 🙂 Je zult al snel merken dat dit een verrijking is voor je leven als geheel.

De fysieke oefeningen zijn over het algemeen vrij zacht, soms meer uitdagend. We nemen voor alles de tijd en ik zorg dat iedereen op haar of zijn eigen manier mee kan doen – lenig of niet lenig, beginner of gevorderde, met of zonder beperking. PS: Houd je vooral van fysiek zeer uitdagende poses, dan ben je elders waarschijnlijk beter op je plek.

wat kun je verwachten

De lessen bestaan uit een mix van meditatie, lichaamshoudingen (asana) en ademhalingsoefeningen (pranayama) in rustige, kleine groepen van max. 4 personen. Ideaal voor als je niet zo van drukte houdt, of als je hoogsensitief / hooggevoelig (HSP) bent.
Iedere les is anders, maar eindigt altijd wel op dezelfde manier: met een heerlijke liggende eindontspanning (savasana)!
Neem online alvast een kijkje op de Yogazolder.

lesaanbod

groepsles

Wees welkom bij de nieuwe Mindful Yoga groeples op de dinsdagavond om 19.45u, om de week (in de even weken). Op termijn wordt dit een wekelijkse les, met optie voor een maandabonnement. De lessen gaan op 21 september, na de zomerstop, weer verder. Je kunt je nu aanmelden.

Lesdata 2021: 21 september | 19 oktober | 2 november | 16 november | 30 november | 14 december.

privéles

Ik geef privélessen mindful hatha yoga aan huis of op locatie. Tijd en thema in overleg.

workshops

Ook verzorg ik op aanvraag workshops voor bijvoorbeeld vrijgezellenfeesten of andere gelegenheden. Neem contact met mij op voor de mogelijkheden.

bedrijfsyoga

Daarnaast ben ik beschikbaar voor het verzorgen van bedrijfsyoga: aangepaste hathayogalessen voor de werkende mens.

Meer weten over de lessen of het rooster?

kleine groep = meer rust

Ben jij gevoelig voor prikkels en houd je niet van grote groepen? In de meeste yogastudio’s deel je de ruimte met 10+ anderen. Ik werk bewust met hele kleine groepen (max. 4 personen) om jou de rust te bieden die je zoekt.

Kleinschaligheid en persoonlijke aandacht dus, en dat voel je!

groepsles van start! bewust bewegen & ontspannen

yogazolder van yoga met carolien, yoga nidra

Lekker bewegen en tot rust komen op de dinsdag. Doe je mee? Dit is wat je krijgt:

  • dinsdag 19.45u – 21.00u, incl. thee
  • meditatie, beweging & ontspanning
  • rustige kleine groep, max. 4 deelnemers
  • persoonlijke aandacht
  • oefeningen op maat
  • ontspannen weer naar huis!