Skip links

Your attention please

Wat maakt dat je deze post leest? Wat trok je aandacht?

Aandacht is een kostbaar goedje. Iets om zuinig op te zijn. Want net als geld kun je het maar één keer uitgeven. In elk moment kun je maar aandacht hebben voor één ding.

(en als je nu denkt, “nee hoor, ik kan prima multitasken!” dan heb ik helaas slecht nieuws voor je. Het is als te weinig chocopasta op een te grote boterham: je smeert het uit totdat er uiteindelijk nergens iets overblijft…)

Want als jouw aandacht helemaal bij dit stukje is, kun je niet tegelijkertijd oor hebben voor iemands verhaal. Als je naar iemands verhaal luistert, écht luistert, kun je niet tegelijkertijd boodschappenlijstjes maken, ook al is het in je hoofd. En als je in je hoofd een boodschappenlijstje maakt, kun je niet tegelijkertijd iemand een goede knuffel geven. Et cetera.

“Wat je aandacht geeft, groeit”. Dat weten we allemaal. Ook de bedrijven, die dagelijks om je aandacht vechten via reclames online, op straat, via de post, aan je voordeur. De mensen om je heen, die graag contact met je willen. De bliepjes, piepjes, lichtjes op je telefoon. En ja, zelfs de yogadocenten op social media (dat is ongetwijfeld het ergste soort ?).

Van alle kanten wordt er dus getrokken aan jouw aandacht, jouw interesse, jouw aanwezigheid – wellicht het meest kostbare wat jij hebt. En voordat je het weet, heeft iets of iemand het alweer te pakken. Daarom de belangrijkste vraag:

??? ??? ????

Zodat het joúw keuze is, in plaats van dat het je overkomt. En ook als het je overkomt, kun je er dan toch volledig aandacht aan geven?

Tot slot: naast alle fijne, lieve, mooie mensen, planten, dieren en dingen die jouw weloverwogen aandacht verdienen, is het ook heel gezond om jezelf er minstens net zoveel van te schenken ❤️ Egoïstisch? Nee hoor. Eerder het tegenovergestelde.

En, waar ga je nu aandacht aan geven?

Leave a comment